Followers

Tips: Memaafkan seseorang

on Tuesday, March 13



Tips di bawah akan membantu anda untuk memaafkan kawan, saudara atau teman istimewa yang telah melakukan kesilapan yang telah menyakiti hati anda.
1. Fikir secara rasional. Jika seseorang itu kembali hadir dalam hidup anda dan meminta maaf, jangan buat keputusan yang terburu-buru. Beritahu mereka anda perlukan masa untuk fikirkannya dan anda pasti akan dapat memaafkannya.

2. Ambil sedikit masa dari hari anda. Pastikan anda berseorangan, dan dalam persekitaran yang anda rasa selesa. Menangis jika perlu. Fikirkan kesalahan yang dilakukan olehnya dan pastikan anda boleh percaya dia tidak akan mengulangi kesalahan yang sama atau tidak. Jika anda rasa anda boleh terima, tentukan tahap hubungan anda dengan dia. Pastikan anda sedar dan berfikir seperti berikut:
  • Normal bagi kita untuk berasa marah atau sedih. Tetapi jika anda ingin memaafkan seseorang dan kembalikan kepercayaan anda terhadap mereka, endahkan perasaan anda. Ia akan lebih mudah untuk memaafkan seseorang jika anda kurang berfikir secara negatif terhadapnya.
3. Hubungi orang tersebut.Ia adalah lebih baik jika anda berkomunikasi secara berhadapan atau sekurang-kurangnya melalui telefon. Bercakap dengan mereka tentang apa yang terjadi, kenapa anda membuat keputusan untuk memaafkan mereka, dan beritahu anda memberikan kepercayaan anda kepada mereka sekali lagi.
4. Lakukan secara perlahan-lahan. Berjumpa dan berbicaralah dengan mereka beberapa kali. Jangan ungkit perkara yang lama.

0 komen der:

Post a Comment